Pages

Saturday, May 29, 2010

pembantu rumah




pembantu rumah(bibik,embak,embah,kakak,sukarni..etc,etc)adalah orang yang bertanggung jawab menjaga rumah kita di saat2 ibu bape pergi kerja dan anak2 di sekolah,di samping manjaga adik2 kecil yang masih tidak bersekolah. selain itu,bibik juga boleh memasak,menjahit,mengemas dan tak malas.

duduk dalam family yang menjadi ejen mencari pembantu rumah nih, membuatkan aku selalu la terdengar beberapa perkara tak enak berkenaan embak2 yang pemalas dan sering membuat masalah.(lari ikot pakwe,lari sebab tekanan perasaan,bajet cun,malas,etc,etc).

aku tengok kebanyakan bibik2 skarang nih bukan maen nak tip top lagi. Ade henpon,nak ade 3g. Tapi dorang tak tau nak gune la 3g tuh. kadang2 bibik nih bukan betol,orang beli henpon utk bg die contact majikan bile saat2 yang diperlukan tapi die g bantai cari pakwe laen kat malaysia yang dok jadi buruh tu,pastu dok men mesej2,koling2 dengan dia.Yelah,orang da ade henpoonnn~(ikut nada suara rosnah mat aris)

teringat plak dulu aku pnah dengar bibik sebelah rumah aku gado dengan pakwe dia,hahahahahahahahahahahaha...
"mas,enggak mau begini ya mas,aku cintain bangat sama kamu..enggak mahu pisahin sama aku..(isk,isk)..cintain bangat sama kamu...(isk,isk)"
"makasih ya mas,enggak mahu wat gini lagi ya..kita sama2 bahagia ya mas? aku cintain bangat sama kamu..(muuaahhh..)..hihik.."
pastu die menggedik sampai mati,geli aku. tapi skarang die xde dah,dah lari ikut mas kesayangan die,jadi buruh buat loji kat blakang taman rumah aku.

tapi tu baru henpon 3g,belum henpon yang ade wifi lagi.. peehhhhhhhh. kot dah expert sampai ade wifi,mesti la nak fesbuk je keje,nak lagi advance,wat blog. pehh..haha. tak pon iklankan kain2 kendong untuk di jual,bleyh wat bisnes. haha

tapi,bayangkan kalo bibik ade fesbuk? pelik gak. mesti nak add kite,pastu sebok2 stalk hidup orang. kalo bibik ade blog? huh lagi la. ade beberape pekare yang bibik boleh wat bile ade blog:

1. buat risalah melepak petang2 tepi rumah bibik maimunah.
2. iklankan muke diorang supaye mas2 kesayangan diorang yang xde henfon canggih boleh usha muke dorg.
3. luahan perasaan( putus cinta,majikan cam taik,anak majikan wat palat,etc,etc)
4. post boring(post yang dibuat atas dasar suka2 sebab xde keje)
5. letak gamba die dengan anak majikan yang paling kecik(konon ayu la,nanti market sket)
6. letak gamba family kat indonesia(sebab rindu)

betol tak? henfon yang ade mp3? huii..lagi lah. tangkap leleh gak. dorang ni perangai cam macha jugak senanye. pantang ade lagu yang best kat telinga diorang, terus dorang bukak kuat2. time nak melepak tuh,time tu la die pasang. bebulu jgak aku slalunye. depan rumah aku la selalu jadi mangse dorang bukak lagu kuat2, apa hangpa suma xdak port lain ka?

tapi apape pon, bibik lah yang menjage makan minum kite di saat mak bapak kite bizi. bibik lah yang mengemas rumah di saat mak dan kite sume tiade mase. bibik sanggup bekorban tak balik indonesia untuk jumpa family semata2 sebab nak jaga kita sekeluarga punya kebajikan dan makan minum. bibik aku sanggup bedepan dengan masalah besar di indonesia sebab nak jaga family aku.
berterima kasih la kat mereka sebelum diorang dah tamat contract ataupon passport mati.

1 comment:

  1. haha...teringat lak yg abang aku dulu penah rotan orang gaji sbb x bagi abang aku kua rumah...

    ReplyDelete