Pages

Friday, June 4, 2010

Surat Khabar

kejam kejam kejam. Manusia memang kejam.

Oke, surat khabar? Surat khabar adalah sumber informasi yg sangat banyak. Kita boleh dapat New Straits Time, The Star, Utusan, Berita Harian, Metro, Kosmo!, Harakah, dan macam2 lagi surat khabar pelik yang selalu cerita mengarut.

Biasanya aku tengok orang selalu beli either Harian Metro/Kosmo! tak pun Utusan/Berita Harian.

Aku sangat jarang membace surat khabar, kalau aku bace pon bace free kat 7e rumah aku. Banyak keburukan kalau tak bace surat khabar. Aku tak baca surat khabar bukan sebab aku malas, bukan sebab aku bosan, bukan sebab aku xde rase nak tengok perkembangan terbaru dunia, tapi sebab aku kesian dan aku sangat sedih. Bukan sedih sebab tengok ekonomi Malaysia merudum, bukan sedih sebab Mourinho jadi coach Real Madrid, bukan sedih sebab model kena saman, bukan semuanya bukan. Tapi aku sedih baca kekejaman manusia.

Dan aku sangat tak suka dan sangat pantang bila baca pasal kejamnya manusia.
Bila bkak paper, tengok berita orang buang anak, orang jual anak, orang dera anak, orang rogol budak, orang bunuh budak, janin digigit anjing. Aduh, sakitnya mata, sedihnya hati baca benda2 macam tu. Mereka tidak bersalah.

Tak cukup dengan tu, kita terbaca plak pasal kapal konvoi bantuan kemanusiaan ke Gaza diserang oleh askar israel laknatullah, kita terbaca pasal bedilan peluru berpandu kat kem pelarian Palestin, terbaca pasal umat Islam teraniaya, aduh. Mereka tidak bersalah.

Dan hari ni, satu artikel yang aku bace dan buat aku terfikir dan sangat marah kat orang indon. Kat Harian Metro, 5 Jun 2010, muka surat 17A, satu artikel berkenaan rompakan bersenjata kat sebuah rumah kat Ledang,Johor. Ceritanya, 4 orang penyamun indon pecah masuk satu rumah ikut pintu belakang lepas dipecahkan. Dia kejut sume ahli keluarga, ikat laki,bini n sorang anak. Lagi 2 orang anak dia suruh buat benda yang memalukan. Tak tau apa benda. Lepas da geledah, curik barang, amik kunci kete Wira, tak puas hati lagi. Dia tanya si laki, kot2 ada barang lain dia sorok, si laki ckp takde, dia kna pukul,hentam ramai2. Tak puas lagi dengan tuh, si mamat penyamun celaka nih rogol bini dia, depan dia n anak dia. Sambil gelak2 besar dan buat macam takde pape, dengan tak pakai topeng, selamba dia rogol bini dia depan2 anak.

Ya Allah.  Apa perasaan laki dia time tu memang Allah saje yg tau. Tapi kita sebagai sang lelaki, apa yang kita boleh buat kalau kita berhadapan situasi camtu? Apa yg kita rasa kat laki tadi? Satu perasaan marah, sedih dan berbulu datang kat aku bila baca artikel ni. Aku pasti, laki tadi mesti cari mamat2 penyamun tu, tak bunuh, sepak terajang sampai koma pon da bleh da.

Apa perasaan kita kalau benda sama terjadi kat mak, adik, kakak, awek, kawan baik kita? kita hanya mampu berdoa dan berusaha menjaga keamanan keluarga. Kite lelaki beb, tanggung jawab besar.

__________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment