Pages

Sunday, October 23, 2011

Dairi Abang Tukiman : Kalau Ada Jodoh.

Salam.

Guwa tak minat bercerita kisah2 cinta dalam blog, atau pun bercerita kisah2 kebahagiaan aku kat sape2 pun. Sebab aku tak reti macamana nak ekspresikan kebahagiaan itu dalam bentuk tulisan ataupun gosipan.

Bagi aku, segala ceritera ceritera sedih ataupun kebahagiaan itu tak perlu diekspresikan kepada org lain. Utk apa kite bercerite kat orang lain? Untuk menagih simpati, atau untuk bangga dengan kebahagiaan kita, atau buat org lain jeles dgn kebahagiaan kita?

But sometimes, aku cerita jugak kat orang. Bila otak tengah sumbat, hati tengah serabut, mulut tak mampu bercerita benda lain, tangan tak boleh duduk diam, aku akan bercerita. Dan kemudian, aku akan menyesal sebab ter cerita kat orang lain. Okebai.

Oke. Back to the point.

Ini kisah seorang sahabat aku, long time ago, looooooonnng ago. The year is 2003.
Pertemuan dia dgn seorang perempuan ini di kawasan kejiranan aku, di taman permainan. Kwn aku ni,S, umur 15 mase tu, dan si perempuan ni,A,umur 13. Mula2, berbalas pandangan dan senyuman, berbalas surat(sebab mase tu xde henfon lagi.) Kemudian dari situ, timbullah bibit2 percintaan atau dlm erti kata lain nya, cinta monyet.

Cinte punye cinte, dating punye dating, senyum punye senyum, last2 cinta yg diabadikan bersama hanyalah dusta semata. Si perempuan meninggalkan kwn aku ni sbab dirampas oleh seorang sahabat aku yg lain. Ahh, cinta budak2. Biase la tuh.

Lama kawan aku ni patah hati, sampai belajar jadi ahli kapal. Dan lepas 8 tahun, dia btul2 dapat jadi ahli kapal.

Sejak dari dia patah hati tu, sampai la bulan 8 tahun ni (kalau x silap aku.) dia x penah ada gf yang betul2 nak serius dgn dia. Setiap kali aku jumpa dia, dia akan bercerita kisah2 sedih, kisah2 romantis yang bakal dia lakukan bersama bakal gf nya satu hari nanti.

Nak dijadikan cerita, satu hari, dia terjumpa facebook si A ni, dah lama kitorang satu geng tak jumpa si A ni dgn adik dia yang skrg sudah hot n cun melecun sebab depa dah pindah ke negeri orang. Kwn aku S ni cube untuk pikat hati dia balik. Entah macamana, bercinta la balik mereka berdua, setelah 8 tahun terpisah. Dan kini, cinta yang dahulunya hanyalah cinta monyet, kini sudah menjadi cinta yang sejati(mungkin) dan mungkin akan diteruskan hingga ke jinjang pelamin satu hari nanti, insyaAllah kalau ada jodoh.

.....Habis cerite.

Apa yg nk diceritekan disini adelah, jodoh pertemuan di tangan Allah. Kita hanya perlu usaha untuk mencari jodoh sebenar kita. Macam cerite How I Met Your Mother. Ted Mosby rasa tak sesuai dengan sorang awek, die cari lain. Yang penting ada usaha.

Tak guna jugak kalau kita mesej gf/bf kita hari2, kita kol hari2, kita wallpost dgn bf/gf hari2 kat fesbuk, kite tweet kt bf/gf hari2 kat twitter, kite update cite psl bf/gf hari2 kat blog, tapi satu hari nanti, gf/bf kite jumpe jodoh lain, atau bosan dgn kita, atau dah xnak ade komitmen serius dgn kita. Macamane bohh? Mase tu jgn salahkan takdir, jgn salahkan sapa pun. Berdoa & berserahlah pada Allah, solat istikharah. Kita tak perlu bersedih atas kehilangan seseorang. There's always someone better for us, out there. Ryte?

Cinta bukan sbb kita mesej hari2, bukan sbb kita kol hari2, bukan sbab kite sweet, caring & romantic, bukan sbb dia hensem atau cantik, bukan sebab apa pun. Apa pun, as a muslim, niat kita mestilah disebabkan agama kita dan Tuhan kita. Bile kite dah jumpa jodoh kita, kita akan tau betapa indahnya cinta. Ingatlah, kita orang Islam. Cara & niat kita mestilah berlandaskan ajaran Al-Qur'an & As-Sunnah.

Cintailah seseorang itu bukan kerna cantik tubuh badan & rupa parasnya, cintailah seseorang itu kerna agamanya.

ilal liqa', Ma'assalamah.

8 comments: