Pages

Monday, May 31, 2010

adrenaline rush

salam selamat, rakan - rakan dan sahabat handai saya.

Adrenaline rush refers to an activity of the adrenal gland in a fight-or-flight response, when it is releasing adrenaline (epinephrine). A chronic hyper-adrenaline is a common symptom of an anxiety disorder, but in some cases it may be due to phaeochromocytoma, a tumour in the adrenal medulla. An adrenaline rush causes the muscles to perform fermentation at an increased rate improving strength. This gland produces chemical messenges (hormones) to help regulate the body's activities. It works with the nervous system to interpret impulses that trigger selective glands.
           -sumber dari Wikipedia




Adrenaline rush, ataupun, entahlah,aku pun tak tau camne nak describe dalam bahasa melayu sebab aku bukan blaja sains. Jadi, mungkin sahabat2 sekalian pernah merasa saat2 adrenaline rush ataupun dalam bahasa melayu, buru - buru adrenalin(setelah aku translate kat google).

Adrenaline rush ni biasanya berlaku time2 yang ko tak sangka pun akan terjadi, contohnya, bila diragut, ditakutkan(diperanjatkan,diterkejutkan,etc,etc),saat2 ingin menghadapi accident, panic attack, ah senang cerita banyaklah. Nanti kalau explain banyak2 takut salah pulak, aku bukan orang sains.

sebenarnya cerita ini ingin menceritakan perihal petang tadi,di mana aku nyaris2 menjadi arwah ataupun cedera parah.

Sebelum ayah aku fly pegi France, dia ada cakap kat aku, "tayar kereta myvi tuh dah botak. Xde bunga dah. JANGAN DRIVE LANGSUNG,LAGI2 TIME HUJAN. Dia dah tak kuat nak cengkam jalan tuh. Kalau hujan,jalan licin,memang,OUT!" dalam nada marah,tegas dan serius laksana seorang anggota polis. hehe,itulah bapak aku.

Jadi, seperti biasa, aku yang berjiwa racer dan berdarah muda ini dengan berlagak dan ego, berkata dalam hati, "eleh,apedehal. Bawak je lah slow2,aku bawak hujan2 rilek je bro. Xde hal lah. Kate racer."

Nak dijadikan cerita, petang tadi, aku on the way dari Puchong nak ke Bangi sebab nak amik adik aku kat sekolah. Dan kebetulan, hujan lebat dan petir serta kilat sabung menyabung ibarat persahabatan manusia,tiada henti. Bile aku nak masuk selekoh ke simpang Putrajaya - Kajang, aku ternampak satu kemalangan sederhana kecil yang melibatkan sebuah kancil dan divider jalan. Belah kiri kanan kete tuh kemek, mungkin tegelincir pastu terpusing 360 darjah kot? mungkin.

Tiba-tiba aku teringat kata2 ayah sebelum die fly tuh,tapi hati aku cakap,"ah xpelah. Xdehal bro, kate racer kan." So lepas tuh, aku stat pecut sume kete, kiri kanan aku potong, hambik kau,makan gerimis jalan raya aku. And sampai kat satu lori warna merah yang biasa kita nampak jenis2 bawak barang tuh, aku potong, n ada satu selekoh yang tak tajam sangat pun, tak, sbenanye langsung tak tajam, selekoh sikit je. Sebab tengah laju, so aku tekan brek. Ntah macamne, ade lopak air kat situ n by the time aku tekan break tuh, kete tuh terikut dengan lopak air, n tanak break langsung. Licin, n macam tergelincir. Bile kite tergelincir, xleh nak control badan kan? macam tu lah kete aku time tuh.

Dan kebetulan takde kereta langsung tepi aku, tapi depan aku ade lori kecik. Kete aku tergelincir menghala ke arah bucu lori tuh, aku tekan break, aku pusing stereng, same je keadaan, langsung tanak berganjak, die terus straight je. Dalam hati aku dah, "selamat tinggal dunia..kebabom(efek bunyi eksiden dan meletup)." sebab aku baru perasan lori tu bawak tong gas. Tapi entah camna, mungkin Allah tak takdirkan aku meninggal hari ini kot, adrenaline aku tetibe menyebabkan kaki kanan aku lagi sekali menekan break, dan kali ini, kuat yang sangat kuat dan cuba memusing stereng lagi sekali.

Alhamdulillah, bile kete tu betul2 dah dekat dengan bucu lori tuh, kete aku terpusing ke kanan hampir langgar divider pulak tapi adrenalin aku skali lagi menyebabkan aku pusing stereng ke kiri dan straightkan kete aku. ALHAMDULILLAH, dalam hati aku. Lepas dah menggelabah dan menggelupur muke pucat cam hape, aku tengok cermin blakang, ade dua lori warne merah yang nampak keadaan aku n slowkan lori dorang. Nasib baik ada manusia yang prihatin macam tuh. Kalo dorang terus je, alamat memang arwah la aku. Astaghfirullah.

Aku terbayang kalau la aku betul straight je tadi, n terus langgar bucu lori tuh. aduh. memang bucu tuh terus tikam muke aku. aduh..seksanya.

Alhamdulillah, aku selamat. Aku gtau keadaan tadi kat mak bapak aku dengan harapan dapat guna Camry bapak aku. Tapi, bile niat tak iklas, memang tak dapat la. Aku harapkan simpati, cam mak aku akan cakap something like, " Anak umi selamat tak? astaghfirullah. Minta maaf, nanti umi mintak ayah tolong belikan Satria Neo Lotus untuk awak.." dan bapak aku pulak akan cakap, "Ayah yang salah, patutnye ayah dah tukar Kereta tu jadi Satria Neo dulu. I'm Sorry, My son." tapi, tak dapat la jack.

Bapak aku maki hamun bukan maen lagi, mak aku pulak dok cakap aku yang salah la hape la. hahahaha. aku dok melayan la kena marah tadi. Memang padan muke aku pon, blagak sangat.

kata doktor: kepada anak2 muda belia di luar sana, dengarlah cakap mak bapak. Besar mana pun kepala anda, besar lagi amanat dan kata2 mereka. Janganla ego dan menyombong diri dan tak mau mendengar kata2 mereka. Percayalah, dari dulu aku tanak dengar cakap dorang sebab aku blagak. Tapi satu hari nanti, korang akan sedar sendiri. Nak blagak, nak ego skarang, buat lah. Tapi satu hari nanti pastikan anda menyesal. Serius.

2 comments: