Pages

Tuesday, February 15, 2011

dairi abang tukiman: percutian di rumah

helo kawan2!

ape kabar? sehat harini? hamdulillah, abang tukiman pon sehat je harini. hehe memoyo sket.
Mungkin stat dari harini, aku akan mulekan title stiap post aku dengan "diari abang tukiman" macam citer series la pulak kan? haha.

Oke2, baiklah. Sekarang aku berada kat rumah aku yakni di kajang. Asalnye aku tak nak balik kajang sebab malas and aku nak saving duit. Tapi atas beberape perkare, aku terpakse balik jugak. Tapi ade cerite laen pulak. Asalnye nak balik 4 hari je, tapi atas beberape sebab jugak, terpakse extend ke 5 hari pulak. haha. Saje duk rumah lame2 nak mengacau adik2 aku. haha. Biase la, abang mithali.

Sebab banyak sangat masa kat rumah, ditemani dengan aircond, hujan lebat dan jugak kipas yang aku bukak kuat2, menyebabkan aku banyak sangat berfikir tentang diri aku yang dulu dan sekarang. Disebabkan pemikiran aku yang sentiase kritis dan kreatif, setelah segale perbandingan yang dah dibuat tentang diri sendiri dari dulu sampai sekarang, aku dapat satu kesimpulan untuk diri aku sendiri iaitu : tiada perubahan.

Disebabkan tiade perubahan dalam diri aku, jadi aku mule buat research. Dalam research yang aku buat, macam2 cerite aku dapat, macam2 care aku tengok, dan membuatkan aku ingin hidupkan kembali impian2 aku.

1stly, aku nak kene kuruskan badan. Atleast 6 kilogram,minimum.

Kenape aku nak kuruskan badan? Sebab aku x konfiden dengan orang dengan tubuh aku sekarang. Bukan aku tak bersyukur dengan apa yang Dia bagi. Tapi ini adelah untuk aku, supaya aku boleh ada rasa semangat. Dan mungkin dengan buat benda senang ni, tugas2 seterusnya yang berat bagi aku macam takde hal je.
Oke sedikit sebanyak cerite kenape aku nak kurus sangat.
Dulu mase aku darjah 6, aku stat gemuk sebab banyak sangat makan junk food. Sebelum ni bile orang nampak aku, orang komplen, "Jaki nih macam x cukup makan! Kughuih semacam je." Tapi skarang, "Humangaih Jaki! Bakpe besar sangat badan kau nih?" Mase mule2 gemuk aku tak kesah sangat pon pasal badan aku. Aku selesa dengan badan camni. Tapi stat Form 3, mase tu aku pegi kem Syabab Fatayat kat hutan simpan UKM. Ade sorang brader sound kitorang mase tu sebab tak leh jage sorang budak. And dalam ramai2 yang kene sound tu, aku dan sorang sahabat aku yang jadi mangsa. Tak pasal2. Die cakap,"Ko ingat ko bagus sangat? Dahla GEMUK!" kalau die sound mase dengan budak laki je takpe. Tapi die sound skali dengan budak perempuan.hahahahha damn!!  Habis kem tu, aku selalu perasan budak2 perempuan akan mengata aku gemuk. Mase tu jugak, aku dah hilang konfiden nak bercakap, hilang konfiden nak pandang mata orang, hilang konfiden nak mengurat, hilang konfiden nak tonjolkan diri dan macam2 lagi la yang buat aku down sangat.
Jadi itu ade lah sedikit sebanyak kenape aku nak menguruskan badan.

Sebuah video mengenai kegemukan, to enlighten the mood:

Video nih aku tunjuk mase makan beramai2 dengan budak2 Form 5 SMKA Maahad Hamidiah, mase tahun 2007. Aduh, terkenang pulak!

2nd, aku kena start fokus and serius kat satu benda je in a certain time.

Kawan2 yang kenal aku dari lepas skolah akan samakan aku dengan satu benda = bisnes. Bile sebut ahmad jaki, mesti bisnes. Bile sebut Jaki Zainuddin, mesti bisnes. Bile sebut Jaki hensem, mesti bisnes. Aku dengan bisnes memang tak dapat dipisahkan. Bile ade peluang depan mate je, mesti aku amik. Tak kisah bisnes ape pon, asalkan halal je la. Tapi baru2 ni, ayah aku ade sebut samting kat aku "Boleh tak kalau pasni ayah tak nak dengar awak sebut2 lagi pasal bisnes? Ayah nak awak fokus kat belajar awak je." Memang betol pon ape yang ayah aku cakap. Sebab setiap kali aku tensyen, kalau bukan sebab awek n kawan2, mesti sebab bisnes. And setelah sekian lame berfikir, memang betul pon. Banyak aku dah lupe pasal blaja sbab aku dok sibuk pikir pasal bisnes je. So, skarang ni aku fokus kat course yang aku belajar skarang je. Tinggal lagi satu sem je pun. Ni la mase untuk aku prove kat orang yang aku ni hebat. Hahaha!  Habis blajar, baru la aku akan stat pikir benda2 yang aku dah lame sangat nak buat macam blaja photography, kulinari, bisnes, buat short film, keje n travel.

Sampai sini saje lah penulisan dalam nada separuh serius aku. Aku memang serius orangnye. Sebab tu aku sentiase cool. Oke.

Cerite zaman persekolahan aku akan disambung dalam mase terdekat. oke.

See u soon, johhny.

No comments:

Post a Comment