Pages

Wednesday, November 24, 2010

undang2 dan peraturan

Salam

Ada 2 kereta, kereta jenis A di depan dan kereta jenis B di belakang. Di hadapan kedua2 kereta ada satu simpang dan traffic light sedang berwarna merah menandakan kereta patut berhenti.
Kereta A mengendahkan peraturan jalan raya dengan melanggar lampu merah seraya membuat pusingan U dan memecut ke hadapan dengan kelajuan maksima. Kereta B berhenti di traffic light sambil menunggu lampu hijau keramat yang akan membenarkan kereta bergerak.
Berada di depan skali ialah kereta A, sedang meluncur laju kemudian melanggar lagi satu undang2 jalan raya yakni melanggar lampu merah kedua, sekali lagi. Kereta B yang dipandu dengan kelajuan minima berhenti di simpang traffic light kedua. 
Sambil memerhatikan kereta A terus meluncur laju menaiki flyover yg berada di depan, pelan - pelan kereta A hilang dari pandangan mata kasar pemandu kereta B.
Lampu hijau menyala, kereta B bergerak menuju ke depan, menaiki flyover. Kereta A sudah hilang dari pandangan pemandu B, lagi sekali. Traffic light hijau membenarkan kereta B untuk meneruskan perjalanan tanpa perlu berhenti di simpang.
Sedang pemandu kereta B memusing stereng kereta memasuki selekoh, kedengaran bunyi tayar kereta tergelincir, dan, kebabom, crash 'n burn. 
Kereta A yang dipandu laju tadi tergelincir, melanggar bahu jalan, dan terbakar.

Ini adalah kisah reka2, bukan kisah benar. Jika ada yang terasa, ana mintak maaf. Ana tidak berniat buruk.

Undang2 dan peraturan jalan raya mestilah dipatuhi. Itu adalah sebahagian daripada peraturan dunia.

Macam mana kita nak patuhi undang2 yang ditetapkan Allah, sedangkan undang2 dunia yang ditetapkan oleh manusia sendiri pon kita susah nak ikut?

Beringatlah sebelum kena.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment